5 tips som gör en UF-skola framgångsrik

20 juni, 2022

Hur kommer det sig att Liljaskolan vann priset som Årets UF-skola i Västerbotten i år? Jo, precis som motiveringen från Svenskt Näringsliv sa så har vi lyckats bygga upp en stark tradition av UF-företagande. Nu delar vi med oss av några fundamentala och handfasta tips för andra skolor att inspireras av.

Sedan en tid tillbaka är det beslutat att UF ska införas på Liljaskolan samtliga gymnasieprogram – vilket skvallrar om att skolledningens vilja att utveckla är stor. Utbildning i entreprenörskap och med UF infördes redan 1995 på Liljaskolan. Fundamentalt för ett framgångsrikt UF-arbete är att skolledningen är engagerade så att det går att arbeta ämnesöverskridande.

Om er skola också vill få igång ett framgångsrikt UF-arbete se då till att skapa en starkt UF-identitet på hela skolan. En stöttande skolledning är grundläggande! Men förutom att bygga en identitet, som kan vara något av ett abstrakt tips med risk att inte veta vart man ska börja, så vill vi bjuda på mera handfasta tips. Tipsen är framtagna av @ufcoachen Andre Wiklund, lärare på Liljaskolan.

1. Stora undervisningsgrupper
Försök gärna ha stora undersvisninggrupper med blandade klasser. Egentid i all ära – men nu handlar det om entreprenörskap, kreativitet och inspiration! Det behövs det flera perspektiv, olika inputs och åsikter för att få igång en framgångsrik idégenerering. More is more. Om ni kan blanda klasser leder det också till tips nummer två:

2. Många lärare på plats
Har man många lärare är det lättare att stötta och hjälpa till. Lärarkompetensen kommer mycket bättre till användning också. Fler perspektiv som kommer från olika erfarenheter hjälper företagen att tänka utanför boxen. Visst kan man anta att en lärare från exempelvis Bygg- och anläggningsprogrammet kommer med helt andra erfarenheter än en lärare från Ekonomiprogrammet? Varför ska inte eleven ha tillgång till bägge perspektiven!

3. Sätt elevernas intresse i fokus
Sätt också elevernas intresse i fokus när dom väljer affärsidéer. Jobbar man med någonting man brinner för – kommer man också jobba hårdare och bättre. Resultatet av det är att arbetet blir mer framgångsrikt.

4. Transparent undervisning
Försök att vara så transparenta och öppna lärare emellan. Våga ta hjälp och att ta in ny kompetens. Kom ihåg att det är ju faktiskt det vi säger till våra elever att de ska göra – så föregå med gott exempel. Eleverna uppmanas att vara öppna och transparenta i sitt nätverkande för att nå framgång. Det är kanske det ni lärare också behöver för att undervisningen ska vara mer framgångsrik.

5. Inspirerande lokaler
Glöm inte att miljön som ni undervisar i är fundamental för vilken inställning eleven tar sig an. Känner eleven att hen kommer in i ett klassrum som är inspirerande är sannolikheten att också elevens inställning är mer inspirerande och kreativ.