– Fördelarna är uppenbara för så väl elevernas individuella utveckling som för hela Vännäs framtid. André Wiklund är lärare i entreprenörskap på Liljaskolan och arbetar med en vision om att skapa en röd tråd av entreprenöriellt lärande från lågstadiet upp till gymnasiet.
Entreprenörskap i skolan handlar inte enbart om att starta och driva företag. Det handlar också om att träna sin kreativitet, initiativförmåga och kunskap i problemlösning.. Beroende på årskurs ser fokuset för det entreprenöriella lärandet olika ut. I låg och mellanstadiet handlar det exempelvis om att inspireras till att lösa ett problem på ett kreativt sätt. Medans på gymnasiet startar du och driver ditt första företag. På Liljaskolan har entreprenörskap länge varit ett självklart inslag i undervisningen. André är en av flera lärare i entreprenörskap där. Skolan arbetar i nära samarbete med det regionala kontoret för UF (Ung Företagsamhet). UF är ett internationellt koncept för främjande av entreprenöriell utveckling i skolan.
– Våra UF-företag på Liljaskolan är ofta med och plockar hem vinster i regionala och nationella tävlingar i ung företagsamhet. Klart vi är stolta! berättar André. Vi har märkt att entreprenörskap är ett verktyg som gör det enkelt för eleven att förstå kopplingen mellan skolans teoretiska värld och arbetslivets praktiska värld. När eleverna får arbeta utifrån ett intresse medför det att eleven blir mer engagerad i sin utbildning och det syns ofta i starka betyg.
André Wiklund
På högstadiet Hammarskolan arbetas det också med entreprenörskap. Numera finns det ett etablerat samarbete mellan Liljaskolan och Hammarskolan där skolorna lär av varandra. Nästa steg i visionen om den röda tråden är att även mellan- och lågstadieskolorna ansluter till satsningen.
I och med att Vännäs kommun är relativt litet, vilket gör att det är enkelt att samarbeta, samt att det finns ett gymnasium – skapar det unika förutsättningar för att bli den första kommun i Sverige som har ett etablerat entreprenörskapsarbete i alla årskurser.
– Om entreprenörskap, kreativitet och problemlösning är något som genomsyrar hela utbildningsgången är fördelarna uppenbara. För det första ger vi bättre förutsättningar för våra ungdommar att lyckas med studierna. För det andra bygger vi en företagsbyggande kultur som främjar Vännäs konkurrenskraft och tillväxt i framtiden.
Tips: André Wiklund driver Instagramkontot @ufcoachen som följs av elever och lärare från hela Sverige. Där inspirerar och engagerar han i entreprenöriellt arbete.
Denna artikel har tidigare publicerats i magasinet HÄR & NU mars 2022