Tjejerna som bygger ett nytt hockeylag

12 februari, 2021
Eleonor och Tove, två ishockeyspelare

Möt tjejerna som bryter ny mark för ishockeyn i Vännäs. Damhockeyn har lyst med sin frånvaro i Vännäs men nu tar Eleonor Ålstig, Tove Aronsson Norrman och Alva Karlström taktpinnen och siktar högt. De läser sedan hösten 2020 hockeygymnasiet på Liljaskolan och är de första tjejerna att göra så vid hockeygymnasiet på Liljaskolan.

”Vi ska bli det bästa hockeylaget – men just nu saknar vi spelare” säger Eleonor Ålstig som läser hockeygymnasiet på Liljaskolan.

Eleonor och Tove kommer ursprungligen från Åsele och Alva från Kiruna där de har sina respektive moderklubbar Åsele IK och Kiruna IF. Numera bor de i Vännäs/Umeå och är en del av Vännäs HC. Eftersom att det ännu saknas spelare tillräckligt för ett damlag i VHC spelar de just nu med Björklöven när det är matchdags. Men de ser positivt på framtiden och är fast beslutna om att starta ett nytt och starkt damlag i Vännäs tillsammans med VHC. Nu när gymnasievalet är aktuellt jobbar de hårt för att nå ut till tjejer i åk nio för att informera om möjligheterna på Liljaskolan och i Vännäs.

Lång tradition med hockeygymnasium

Liljaskolan har en lång tradition med hockeygymnasium som drivs tillsammans med den lokala klubben VHC. Eleverna kommer från hela Sverige för att kombinera sina gymnasiestudier med ishockey på Liljaskolan. Fram till att Eleonor, Tove och Alva började hösten 2020 har det enbart varit killar som läst hockeygymnasiet. Sedan 2019 har VHC initierat ett engagemang för att starta ett hockeylag för damer i klubben. Styrelsen har påbörjat arbetet med att förbereda VHC för ett damlag och en helt jämlik förening med lika villkor för alla. Klubben har bland annat satsat extra mycket på att engagera flickor på orten till att komma och träna ishockey hos dem. Det gäller att skapa en kultur som inkluderar tjejerna också för att detta ska fungera långsiktigt berättar ordförande för klubben Patrick Filipp. För att starta ett nytt damlag behöver vi Liljaskolans hockeygymnasium för att nå ända fram. Hockeygymnasiet är avgörande för att kontinuerligt skapa och utveckla talanger som är redo att elitsatsa. Sedan säsongen 19/21 har VHC inlett en förändring vars syfte är att göra hockeyn jämställd – målet är att herr och damlagen ska ha exakt samma förutsättningar och möjligheter för att spela hockey på junior och senior nivå i Vännäs.

”Styrelsen och Vännäs HC ska och kommer att arbeta för att tjejerna ska ha det bästa hockeylaget att spela i” berättar Patrick Filippordförande i styrelsen för Vännäs HC.

Gymnasievalet 2021

Som elev i årskurs nio kan man nu under vårens gymnasieval välja att söka till hockeygymnasiet på Liljaskolan. Hockeygymnasiet kombineras med ett vanligt gymnasieprogram på skolan: Barn- och fritid, Ekonomi, Naturvetenskap eller Samhällsvetenskap. På hockeygymnasiet får eleven tid att elitsatsa på ishockey samtidigt som eleven läser ett yrkes- eller högskoleförberedande program. För elever som kommer långväga och behöver boende finns det ett väl utvecklat nätverk för bostadsförmedling att ta del av. Det finns att läsa mer om hockeygymnasium, gymnasieprogrammen och kontaktuppgifter till tränarna via Liljakskolans hemsida: https://liljaskolan.se/utbildningar/liu-ishockey/