Topp 4 på Yrkes SM i Växjö

1 juni, 2022

Av 28 skolor, totalt 250 elever, som kvalade in till SM-tävlingen för maskinförare blev William Norgren tillslut 4:e bästa elev i landet. Finalen gick under Yrkes SM i Växjö dit William och hans klasskamrater reste under slutet av maj.

SM-tävling för maskinförare vid landets gymnasieskolor
För att som skola kunna kvalificera sig till Skol-SM maskinförare krävs att hela skolklassen genomför ett teoretiskt prov, ett kvalificeringsprov. De skolor som uppvisar bäst resultat på det teoretiska provet är de som sedan får chans att tävla på Skol-SM. På själva tävlingen tävlar en maskinförarare från respektive skola. Under tävlingen är det den praktiska kunskapen som ska visas upp. Maskinföraren ska visa prov på bland annat handhavande av hjullastare och grävmaskin med olika redskap där både tid, precision och säkerhet är viktiga parameterar.

Vanan att tävla hjälpte William
William har redan stor erfarenhet av att tävla i andra sammanhang och att prestera inför publik. Han har tävlat i gocart, skotercross och folkrace. Detta var till fördel i Växjö då det är viktigt att inte bli nervös.

– ”Marginalerna var sjukt små men tack vare att William kunde behålla sig lugn gick det så bra”, berättar Annelie Boström, lärare på Bygg- och anläggningsprogrammet och en av de medföljande lärarna.

Flera av tävlingsmomenten innebar en hög grad av precision och då är det viktigt att vara stabil. Till exempel att knäcka ett ägg, stänga en tändsticksask och att manövrera de stora maskinerna i mycket trånga banor var en del av tävlingen.

En del av Yrkes SM 2022
Tävlingen detta år var en del av Yrkes-SM i Växjö. Yrkes-SM är ett stort tävlings- och uppvisningsarrangemang där hundratals av Sveriges mest yrkesskickliga ungdomar får möjlighet att tävla mot varandra. Under Yrkes-SM 2022 i Växjö besökte över 22 400 personer evenemanget. Förutom att delta vid tävlingen för maskinförare passade Liljaskolans elever och lärare så klart på att besöka mässan. Eleverna rapporterar att dom är glada över att få besöka ett så stort och intressant arrangemang.

Bygg- och anläggningsprogrammet
William är elev på Bygg- och anläggningsprogram med inriktning Anläggningsförare. Han har alltid vetat att det är maskinförare han vill bli då det finns nära i familjen. Eleverna vid Bygg- och anläggningsprogrammet har möjlighet att ta flera behörigheter på maskiner under sina gymnasieår. Behörigheter som gör dem redo för arbete direkt efter studenten. Eller som i Williams fall, han arbetar redan utanför skoltid hos sin släkts maskintjänstföretag. Förutom inriktningen Anläggningsförare finns också inriktningen Mark och anläggning på Liljaskolan. På inriktningen för Mark och anläggning går eleverna med programfördjupning mot att kunna bygga och underhålla järnvägar.