Skills for the future

3 september, 2019
Liljaskolans mässmonter på LUN

Liljaskolan arrangerade nyligen, tillsammans med samarbetspartners, årets utbildning- och rekryteringsplattform Skills for the future på LOAD UP NORTH-mässan. Skills for the future är ett koncept för att presentera skogs-, entreprenad-, och yrkesförarbranschen för ungdomar som ska välja gymnasium.

LOAD UP NORTH är en skogs-, entreprenad och lastbilsmässa som arrangeras årligen i norra Sverige. Som en del i mässan finns Sveriges största utbildnings- och rekryteringsplattform Skills for the future med. Plattformen har funnits med i fyra år och nytt för i år var att Liljaskolan var samarbetspartner och medarrangör.

– ”Med Skills for the future vill vi visa dessa branschen för ungdomar på ett bra sätt. Det bästa sättet är att de får prova på arbetet praktiskt”, säger Ulf Sandström, projektledare för plattformen.

Under de tre dagarna som mässan var öppen har upp mot 800 inbjudna högstadieelever besökt mässan. Skills for the future innehöll en kunskapsslinga, grillade hamburgare och ett aktivitetsområde. På aktivitetsområdet fanns Liljaskolan väl representerade med ett flertal anläggningsmaskiner, lastbilar och simulatorer  för besökarna att testa. Även Liljaskolans teoretiska program fanns med under mässan. Bland annat så bistod Vård- och omsorgsprogrammets elever  med knepiga utmaningar i anatomi och Hotell- och turismelever agerade värdar på mässan.

”Detta är en framtidsbransch som har stort behov av att rekrytera kompetent arbetskraft” tillägger Ulf.